אבישר לפטריות מרפא

ישנם מספר סוגים של פטריות בעלות תכונות ייחודיות ומועילות לגופנו. ניתן לצרוך אותן בתזונה הרגילה כחלק מהתפריט אך גם ניתן לבלוע בקפסולות, שנמכרות בחנויות הטבע ובצורה זו לקבל את החומרים הפעילים בצורה מרוכזת. בשנים האחרונות הצטברו מאות מחקרים המוכיחים את יעילותן של הפטריות למניעה ולטיפול במחלות רבות, כגון: מחלות מטבוליות, מחלות עור, מחלות מערכת העיכול, מחלות מערכת העצבים, זיהומים, סרטן ועוד.

למה לאכול פטריות?

פטריות דלות בקלוריות ושומן ועמוסות בויטמינים, מינרלים ותרכובות ביו-אקטיביות כגון בטא-גלוקנים. פטריות הן מחסן של חומרים מזינים, ויטמינים ומינרלים מדהימים ומוכרות אלפי שנים בזכות היתרונות הבריאותיים שלהם. הפטריות מהוות מקור יסודי לסיבים (שעוזרים לשמור על שובע וכן למנוע מחלות רבות), נוגדי חמצון ומינרלים כמו אשלגן. מנת פטריות מספקת כ-20% מהערך היומי של ויטמין D ו-B6 וכן מעט נחושת. בנוסף להיותן מקור מצוין לסיבים, הם גם מקורות טובים לסלניום, אבץ ומנגן יחד עם מגוון ויטמינים ומינרלים אחרים.

10 היתרונות הבריאותיים הבולטים של פטריות:

  1. פטריות יכולות לעזור בירידה במשקל

פטריות הן חלופה מצוינת לבשר כיון שעשירות בחלבון. הן בעלות תכולת מים גבוהה! (כ-90% מים). לפטריות יש תכולה גבוהה של פקטין, סיבים מסיסים שמאטים את העיכול, ועוזרים להרגיש שבעים לאורך זמן. הן דלות בשומן ועשירות בחלבון. פטריות הן מקור מצוין לנחושת, מינרל שעוזר לך לחילוף שומן. נחושת היא גם מינרל חיוני לשיער בריא. מזונות עשירים בנחושת כמו פטריות תורמים להיווצרות קולגן בעור, שחשוב לעור בריא וזוהר.

  1. הן מקור מצוין לויטמינים ומינרלים

פטריות מהוות מקור עיקרי למגוון ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות. הן עשירות בוויטמינים מקבוצת B, בעיקר תיאמין וריבופלבין, המסייעים לגוף בחילוף חומרים של פחמימות וחשובים למערכת העצבים. הם גם מקור טוב לניאצין ולחומצה פנטותנית (ויטמין 5B ) , שהיא חיונית מאד לגופנו, כיון שמשתתפת במגוון רחב של פעילויות מפתח ביולוגיות, ובמידה וקיים חסר שלה נגרם לגוף נזק.ניתן לצרוך אותה ממזונות כמו: אבוקדו, דגנים מחיטה מלאה, בשר, קטניות, ביצים ויוגורט ), החיוניים לחילוף החומרים ולתהליך המרת השומן וחומרי הזנה אחרים לאנרגיה. כמו כן, עשירות בויטמין D, פטריות הן הצמח היחיד שמייצר ויטמין D על ידי ספיגה מהשמש, וכך גם עור האדם. לוויטמין D יתרונות בריאותיים רבים, כולל חיזוק המערכת החיסונית.

פטריות מכילות מספר מינרלים שחשובים לבריאות טובה. הן עשירות בסלניום, מינרל התומך בתפקוד מערכת החיסון, מסייע במניעת סוגים מסוימים של סרטן ומסייע במניעת הזדקנות מוקדמת. פטריות הן גם מקור טוב לברזל, המעביר חמצן ברחבי הגוף, ועוזר לתפקוד בריא של המוח והשרירים. הן גם מקור אמין לאשלגן, מינרל חיוני שעוזר לווסת את הלב, הכליות ומערכת העיכול.

  1. מקור לסיבים

פטריות מהוות מקור עיקרי לסיבים תזונתיים, המהווים חלק חיוני מתזונה בריאה. הן דלות בקלוריות, נתרן ושומן. הם מקור מצוין לפקטין, סוג של סיבים מסיסים שהוכח כמוריד כולסטרול. פטריות מכילות סיבים מסיסים ובלתי מסיסים כאחד, שעוזרים לשמור על בריאות מערכת העיכול ולמנוע עצירות. לסיבים תזונתיים יתרונות בריאותיים רבים, ביניהם הפחתת הסיכון למחלות לב וסוכרת.

  1. פטריות הן מקור לחלבון

פטריות הן אלטרנטיבה מצוינת לחלבון, במיוחד לאנשים צמחונים/ טבעוניים או שלא אוכלים בשר מסיבות אחרות. מנה אחת של פטריות מספקת כ-10% מהחלבון היומי המומלץ. הן מקור טוב לחומצות אמינו חיוניות, שהן אבני הבניין של חלבון. פטריות מכילות פרופיל חומצות אמינו מלא הדומה לזה של בשר, והן גם נטולות גלוטן.

  1. הן מחזקות את מערכת החיסון

פטריות הן מקור מצוין לבטא גלוקן, שהוכח כמחזק את מערכת החיסון. בטא-גלוקן נחקר כטיפול פוטנציאלי לסרטן ולכולסטרול גבוה. פטריות גם עשירות בסלניום, מינרל שנמצא כמשפר את מערכת החיסון ומגן מפני זיהומים.

  1. יש להן תכונות נוגדות דלקת

פטריות מכילות תרכובות בריאות הנקראות בטא גלוקנים, בעלות תכונות אנטי דלקתיות. בטא-גלוקנים נחקרו על הפוטנציאל שלהם לעזור למנוע או לטפל במחלות מסוימות כמו סוכרת, מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים. לפטריות נמצאו גם תכונות אנטי דלקתיות, שיכולות לסייע בהפחתת כאב, נוקשות ונפיחות.

  1. בעלות פוטנציאל להילחם במחלות כרוניות כמו סרטן ומחלות לב

מחקרים הראו שלפטריות יש תכונות אנטי-סרטניות ויכולות לסייע בהפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. הם מכילים בטא-גלוקנים, שהם תרכובות סיבים שהוכחו כמאטות את הצמיחה של גידולים מסוימים על ידי מניעת זרימת דם וצמיחת תאים. פטריות הן גם מקור טוב לסלניום, מינרל שהוכח כמפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים, במיוחד סרטן הערמונית. לפטריות יש גם פוטנציאל להילחם במחלות לב, שכן הן מקור טוב לאשלגן, מינרל שהוכח כמפחית לחץ דם גבוה.

  1. יכולות לסייע במניעת דמנציה ואלצהיימר או להפחית תסמינים

פטריית רעמת האריה (הריסיום), למשל, בעלת תכונות נוירו-רגנרטיביות ועוזרת למנוע דמנציה, ואלצהיימר. היא ידועה גם כמסייעת לחידוש המיאלין, העוטף את העצבים, לכן מתאימה לחולי טרשת נפוצה. יתרונות בריאותיים נוספים: שיפור התפקוד הקוגניטיבי, ויסות רמת הסוכר בדם, שיפור חסינות הגוף והפחתת דלקת. היא נחשבת כמקור טוב לוויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון.

  1. הן עשויות לסייע בדיכאון וחרדה

פטריות הן מקור טוב לויטמין B6, החיוני לתפקוד תקין של המוח. הן מכילות גם טריפטופן, חומצת אמינו החיונית לתפקוד תקין של המוח, וסרוטונין, נוירוטרנסמיטר המסייע בוויסות מצב הרוח, התיאבון, השינה ומצב הרוח. נמצא כי פטריות בעלות תכונות נוגדות דיכאון והן נחקרות כטיפול פוטנציאלי להפרעות נפשיות כמו חרדה, מתח ודיכאון.

  1. פטריות טובות לראייה

פטריות הן מקור מצוין לויטמין A, הידוע גם בשם בטא-קרוטן, שהוא נוגד חמצון המסייע להפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן ובעיות ראייה כמו ניוון מקולרי. ויטמין A חשוב לבריאות העיניים, לתפקוד החיסון ולעור בריא. פטריות מכילות גם ויטמין B2 (ריבופלבין), החשוב לראייה, לחילוף חומרים ולתפקוד נוירולוגי. פטריות הן גם מקור טוב לויטמין C, שהוא נוגד חמצון חשוב שעוזר להפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים.

למה כדאי לשלב פטריות מרפא וקנאביס?

השילוב בין פטריות לקנאביס מעצים את ההשפעה של הקנאביס על המערכת האנדוקנבינואידית, שיש לה תפקיד חשוב בהקשר של דלקת , הגנה עצבית וכאב. ניתן לומר כי המערכת האנדוקנבינואדית היא למעשה חלק ממערכת החיסון. היא תומכת בכל מערכות הגוף. ניתן לשלב פטריות כמו ראיישי, אגריקוס, פלאורטוס, קורדיספס, טרמלה, טרמטס, מאיטקה, שיטאקה והריסיום.

לסיכום:

חשוב מאד לצרוך פטריות באופן קבוע בתזונה. לראות את זה כחלק מהטיפול הכולל.

ישנם סוגים רבים של פטריות שאינן נמצאות בחנויות הירקות או בסופרמרקט וניתן לרכוש אותן בקפסולות ואבקות לצריכה דרך הפה, בבליעה וגם בשימוש מקומי על העור, במחלות עור מסויימות.

הערה: המידע בכתבה זו לידיעה בלבד ואינו מהווה המלצה לצריכת מוצרים מסויימים. יש להיוועץ ברופא המטפל בטרם התחלת טיפול בפטריות מרפא.

קורסים והשתלמויות